حافظ ناظری: ریشه‌ی موسیقی سنتی ایران، کُردی است
حافظ ناظری: ریشه‌ی موسیقی سنتی ایران، کُردی است
حافظ ناظری فرزند استاد شهرام ناظری است که آلبوم ناگفته‌ - انتشار در تابستان ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) ـ به یکی از معتبرترین و جهانی‌ترین آلبوم موسیقی ایران و خاورمیانه تبدیل شد. همچنین تور زمستانی کنسرت ناگفته در بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران، عنوان پُرمخاطب ترین کنسرت تاریخ موسیقی ایران را به خود اختصاص داد. این کنسرت تاکنون دویست و شصت هزار مخاطب علاقمند به این اساتید بزرگ موسیقی ایران را به سالن های اجرا کشانده است. همچنین این کنسرت، پُر مخاطب ترین کنسرت تاریخ موسیقی کرمانشاه نیز لقب گرفت به طوری که دو بار پیاپی تمدید شد.
فرهادکریمی، سرویس ادبیات و هنر هفته نامه ی صدای آزادی:

نشست خبری حافظ ناظری با رسانه های کرمانشاه صبح روز یکشنبه ۳/۱۱/۹۵ ساعت ۱۱ صبح در محل هتل پارسیان برگزار شد.
در این نشست که خبرنگاران تعدادی از نشریات و خبرگزاری ها از جمله «صدای آزادی» حاضر بودند، حافظ ناظری به بیان دیدگاه هایش پرداخت. وی در ابتدای این نشست گفت: تمایلش برای حضور در این نشست بیشتر به این خاطر بوده که دوست دارد شنونده ی صحبت های رسانه ها باشد.
 این چهره ی نام آور موسیقی کرمانشاه و ایران  ادامه داد: در طی روزهای اخیر حضور موثری در شهر کرمانشاه داشته و برای او افتخاری ست و خوشحال است که کنسرت «ناگفته» با حمایت رسانه ها و حمایت و لطف مردم توانست برگ کوچکی در تاریخ موسیقی کرمانشاه ثبت کند.
ناظری با این مقدمه کوتاه با اولین سوال خبرنگاران مواجه شد:  شما که بعد از سالها دوری از فضای موسیقی کشور مجددا وارد وادی موسیقی ایران شده اید. جایگاه و تغییرات موسیقی ایران را نسبت به قبل چگونه می بینید؟
وی در پاسخ گفت: با توجه به اینکه این نشست خیلی تخصصی نیست وارد جزئیات نمی شود و سعی می کند خلاصه به مسائل بپردازد و در مورد کم رنگ شدن سازهای سنتی عنوان کرد: که جهان کلاً یک روندی دارد که طبیعتاً اگر شما نتوانید خودتان را با این روند همسو کنید مطمئناً یک جای کار غلط از آب در می آید و اتفاقات موسیقی ما به راحتی قابل دیدن است و به خاطر وجود ارتباطات زیاد جوانان ما دارند به سمت و سوی فرهنگ غرب و این یعنی اینکه یک جای کار درست حرکت نمی کند.
 ناظری ادامه داد: در این قضیه نود درصد مساله به خود ما هنرمندان برمی گردد و ده درصد هم برمی گردد به سیستم که خیلی با هنر همسو و همراه نیست. وی ادامه داد: در تمامی کشورهای دنیا شهرداری ها و نهادهای مدام در حال حمایت از هنرمندان برای خلق آثار خلاقانه و جدید هستند که در کشور ما نه تنها این اتفاق رخ نمی دهد بلکه خیلی وقت ها جلوی هنر هم گرفته می شود.
ناظری همچنین داد: موسیقی سنتی ما ریشه در موسیقی محلی دارد و خیلی تحت تاثیر موسیقی کُردی است به گونه ای که هر لایه ای از موسیقی سنتی باز می کنید شما ریشه ی آنرا در موسیقی کُردی می بینید.
خبرنگار دیگری پرسید: «ناگفته» از کجا و به چه شکلی شروع شده؟ حافظ ناظری پاسخ داد که: شکل گرفتن ناگفته به رفتن من از ایران برمی گردد و تجربه های متفاوت من در آمریکا باعث شد که دنبال خلق یک موسیقی متفاوت باشم که این موسیقی بتواند فرهنگ ایران را به نوع دیگری به دنیا معرفی کند. با این طرز تفکر یک نوع موسیقی تولید کردم که هم بازتاب ذهنیت و فلسفه ی مولانا باشد و هم پیام عشق، دوستی، برابری و ... را به دنیا اعلام کند.
ناظری ادامه داد: ناگفته زیر مجموعه‌ی پروژه‌ای ست با عنوان «سمفونی رومی» و سمفونی رومی با یک دیدگاه متفاوت قصد تلفیق موسیقی غرب و شرق را دارد که سمفونی سمبول غرب و رومی «مولانا» سمبول شرق که به طور کلی سمفونی رومی پروزه ای ست که ناگفته اثر شماره ی یک آن است.
وی همچنین ادامه داد: در انجام این پروژه‌ی مهم هیچ ارگان و نهادی از من و پدرم حمایت نکرد ولی بالاخره منتشر شد و در صدر پُر مخاطب ترین آلبوم های موسیقی جهان قرار گرفت.
ناظری در پاسخ به دبیر سرویس هنر و ادبیات صدای آزادی که پرسید: برای ارتباط بهتر با این نوع موسیقی، لازم است نوع شنوایی و ذائقه ی موسیقیایی مخاطبان تغییر کند. آیا «ناگفته ها»  می تواند همانند «افسانه ی نیما در شعر» این تغییر را در موسیقی ایجاد کند؟ پاسخ داد: این سوال را منتقدین و موسیقی دانان باید پاسخ بدهند اما انتقاد باید درست، علمی و به دور از هر گونه دیدگاه های خصمانه باشد که متاسفانه الان در جامعه ی ما خیلی این مساله شکل درستی ندارد.
در ادامه خبرنگاری از اجراهای کُردی سوال پرسید که حافظ ناظری این اجراها را جزء آثار بی نظیر کُردی دانست که ما با شکل جدید ارائه کردیم . موسیقی کُردی دارای قابلیت های فراوانی است مثلا موسیقی تنبور و مقام های آن جزء اصیل ترین موسیقی های دنیاست با قدمت چند هزار ساله که البته می توان همین موسیقی قدیمی تنبور را در قالب و لباس جدید به مخاطبان ارائه کرد.
نظرات [۷]
دوشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ :: ۱۱:۲۸
ممنون از این گزارش خوب
چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ :: ۰۴:۱۸
پدر و پسر از مفاخر کُرد هستند و حافظ فرزند شایسته ای برای استاد شهرام ناظری بوده.
چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ :: ۰۴:۱۶
Yousef Karami: ستاد حافظ ناظری به واقع با ساخت اهنگ untold در عرصه جهانی سبب بهتر شناخته شدن نام و آواز ه موسیقی ایران شد ولی من به شخصه استاد شهرام ناظری رو به ایشان ترجیح میدم چون یک شخص بسیار دوست داشتنی و عاشق کرمانشاه هستند ومن خودم همیشه از نوجوانی تا الان به شکل کاملا افراطی اهنگ های ایشان رو دنبال میکنم و از صمیم قلب ایشان را دوست دارم وخواهم داشت و به همه عاشقان موسیقی توصیه میکنم که از کنسرت های ایشان غافل نشوند چرا که لذتی بی بدیل را به رامغان خواهد اورد
چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ :: ۰۴:۱۴
Yousef Karami: ستاد حافظ ناظری به واقع با ساخت اهنگ untold در عرصه جهانی سبب بهتر شناخته شدن نام و آواز ه موسیقی ایران شد ولی من به شخصه استاد شهرام ناظری رو به ایشان ترجیح میدم چون یک شخص بسیار دوست داشتنی و عاشق کرمانشاه هستند ومن خودم همیشه از نوجوانی تا الان به شکل کاملا افراطی اهنگ های ایشان رو دنبال میکنم و از صمیم قلب ایشان را دوست دارم وخواهم داشت و به همه عاشقان موسیقی توصیه میکنم که از کنسرت های ایشان غافل نشوند چرا که لذتی بی بدیل را به رامغان خواهد اورد
چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ :: ۰۴:۰۹
پدر و پسر از مفاخر کُرد هستند و حافظ فرزند شایسته ای برای استاد شهرام ناظری بوده.
چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ :: ۰۴:۰۶
پدر و پسر از مفاخر کُرد هستند و حافظ فرزند شایسته ای برای استاد شهرام ناظری بوده.
چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ :: ۰۳:۵۸
استاد حافظ ناظری به واقع با ساخت اهنگ untold در عرصه جهانی سبب بهتر شناخته شدن نام و آواز ه موسیقی ایران شد ولی من به شخصه استاد شهرام ناظری رو به ایشان ترجیح میدم چون یک شخص بسیار دوست داشتنی و عاشق کرمانشاه هستند ومن خودم همیشه از نوجوانی تا الان به شکل کاملا افراطی اهنگ های ایشان رو دنبال میکنم و از صمیم قلب ایشان را دوست دارم وخواهم داشت و به همه عاشقان موسیقی توصیه میکنم که از کنسرت های ایشان غافل نشوند چرا که لذتی بی بدیل را به رامغان خواهد اورد
اطلاعات شما ذخيره شود ؟