نوید نوایی نو / در باره ی هادی رستمی خواننده و آهنگساز کرمانشاهی
نوید نوایی نو / در باره ی هادی رستمی خواننده و آهنگساز  کرمانشاهی
...« هادی رستمی » متولد سال ۶۱ در خانواده ای فرهنگی و اهل موسیقی به دنیا آمده است. در حال حاضر در آموزش و پرورش به تدریس مشغول است. وی از همان اوان نوجوانی با هدایت پدر ، و برادر بزرگ ترش - شهروز رستمی - به موسیقی رو آورد و صدایش مورد توجه قرار گرفت.قرائت های دل انگیز او در نوجوانی از کلام وحی در خاطر بسیاری از شنوندگان صدای او مانده است....
استان کرمانشاه مانند همه جای ایران اسلامی ویژگی ها و خصایص منحصر به فرد خود را دارد که از دیگر شهرها و اقوام این مرز و بوم تمایز یافته و به تشخّص رسیده است . گذشته از خصلت های  مشترک نیکو دراین آب و خاک ، یعنی ایران عزیز، شهرهای جنوبی کشور عزیزمان به خصلت های خونگرمی و صمیمیّت شناخته می شوند ؛ شمال به طراوت و تازگی وارث آب و باران شده است ؛ شرق نازنین هم سرشتی حماسی دارد و غرب ایران بزرگ نیز به رفتارهای جوانمردی ، پهلوانی و از خود گذشتگی مشهور است . این موضوع در کنار ویژگی ها ی جغرافیایی ، قومی ، زبانی ، فکری و ... نمود بیشتری  می یابد و می توان کرمانشاه را بدان باز شناخت. 
اما آن چه مطمح نظر این گفتار است « شعر و موسیقی » است که طبیعتاً متناسب با سرشت تاریخی ، فکر و اندیشه و آداب و رسوم و باور های هر قوم نضج می گیرد . کرمانشاه نیز شعر و اندیشه ، موسیقی و زمزمه های ویژه ی خود را دارد که می تواند در نوع خود بخشی از شناسنامه ی فرهنگی این مردم باشد.
در حوزه ی شعر ، شاعرانی مانند : ابوالقاسم لاهوتی ، استاد بهزاد کرمانشاهی ، استاد پرتو ، شامی کرمانشاهی ، وحدت کرمانشاهی و... -از متقدّمین -  و شاعرانی مانند جلیل آهنگرنژاد ، محمد سعید میرزایی ، بابک دولتی ، رضا موزونی ، علی الفتی ، سعید عبادتیان و... - از متأخرین - بخش قابل توجهی از هویّت فرهنگی و چهره ی فکری این استان را ساخته اند؛ همان طور که شعر می تواند بیانگر تاریخ فرهنگ یک قوم باشد ، موسیقی نیز می تواند اندیشه و فرهنگ مردمانی را صیقل دهد ، بپالاید و ذوق ببخشد.
آواهایی که از صلابت دالاهو ، مهر بیستون ، صفای ریجاب و... آمده اند ، تا نواهای مادرانی که از دفاع مقدّس و در ترک یار و دیار در گوش فرزندان خود زمزمه کرده اند ؛ بیرق هویّت تاریخی کرمانشاه را برافراشته و خاطره ی مهرها و کین ها ، کامیابی ها و نامرادی ها و حماسه ها را در یادها زنده نگه داشته اند.
صدای قدرتمند ، پرسوز و دقیق استاد حشمت اله لرنژاد و چرخش های حیرت انگیز صدا در حنجره ی طلایی اش ، آهنگ های استادانه و صدای با احساس منوچهر طاهر زاده ، نغمه های دل انگیز و پر عاطفه ی اسماعیل پیر خدری ، تنظیم ها و آهنگ های به یاد ماندنی استاد مجتبی میرزاده ، تنظیم های ارکستر محمود مرآتی و آهنگ های اسماعیل خان مسقطی همه و همه  برای کسانی مانند عبدالرضا تنهایی ، آرشام خرسند پور ، شهاب متقی فر ، فرشاد رستمی و... به یادگار مانده است.
بهانه ی این سخن و این گفتار پخش صدا ، آهنگ و تصویر یکی از خوانندگان هم استانی مان در دهم فروردین ماه به بهانه ی نوروز ۹۲ از سیمای محترم مرکز کرمانشاه است. پخش این آهنگ که بر روی یکی از شعرهای کردی شاعر گرانمایه  رضا موزونی به نام « بط » ساخته شده است ، نشان داد که دست اندر کاران محترم واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز کرمانشاه به درستی در صدد استفاده از صدای ارزشمند کسانی مانند هادی رستمی برآمده اند که بدون شک در بحبوحه ی یورش شبکه های ماهواره ای ودر فضایی که موسیقی اصیل ، انسانی و سنّتی ایرانی به ناحق به دست کسانی ناآشنا به موسیقی ، با کمک آن ساز مجلسی که هر سازی را در خود جای داده است -والبته  هیچ هویّت مشخصی هم ندارد-  می رود تا بیش از پیش خدشه دار شود و بیشتر از این راه را برای آهنگ نماها و آواهایی نسنجیده ، که هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارند، باز کند و موسیقی  پرمایه و گرانسنگ ایرانی را با پشتوانه ای از تاریخی انسانی و فرهنگی برتر که بزرگانی مانند مولانا و حافظ و سعدی و نظامی و... را در خاطره ها به یاد می آورد ؛ به پستو براند و نگاه عمیق و آسمان گرای ایرانی مسلمان را به نگاهی سطحی و کم عمق بدل کند تا هجوم فرهنگ معروف و معلوم الحال آن سوی آب ها را سهل و در نتیجه در ذهن و زبان مردمانی « وارث آب و روشنی و آیینه» نفوذ کند و در بن مایه های فرهنگی شان خلل آورد.
میراث گرانسنگ زحمات بی شمار بزرگانی مانند روح اله خالقی ، ابوالحسن صبا ، علینقی وزیری ، مرتضی خان محجوبی و دود چراغ خوردن های آنان و دشواری هایی که در راه ساز و آواز در طول چند دهه با تمام وجود تحمل کرده اند؛ همه و همه به راحتی و در مدتی بسیار اندک به دست آن ساز کذایی و با حنجره ی تربیت نشده ی ناخوانندگانی مکتب نادیده در حال نابودی است .همان میراثی که محصول چند قرن کار و تلاش و مکتب داری استاد و تلمّذ شاگردانی عاشق و دود چراغ خوردن هاست. اکنون ترس از آن است که در سایه ی صداهایی انگیزاننده ی هیجاناتی دروغین در زیر رقص نامیمون چراغ های سرخ زننده فرهنگ چندهزار ساله ، زخم بیابد و التیام این زخم ها صد البته چندان کار سهل و ساده ای نخواهد بود.
یادم می آید شاگردی داشتم که روزی  بعد از پایان تحصیلاتش اورا دیدم و وقتی که از کارش سؤال کردم گفت : خوانندگی میکنم و در حال ضبط آلبوم هستم . وقتی از سبک و سیاق خوانندگی اش پرسیدم و از موسیقی دانان بزرگ ایرانی از وی سؤال کردم ؛ معلوم شد که نه استادی را می شناسد ، نه مکتبی دیده است ، نه سبکی دارد  و نه... فقط دیدم که امر بر او مشتبه شده است که خواننده است !! به همین دلیل پولی هم صرف این کار کرده و عن قریب که اثرش به بازار بیاید! درد آن جاست که گوش شنوای  تربیت ناشده ای هم پیدا کند ! تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل !
به همین دلیل است اگر کسی مانند « هادی رستمی » به موسیقی هویّت دار ایرانی روی می آورد ؛ باید از پشتیبانی دست اندر کاران برخوردار گردد .
« هادی رستمی » متولد سال ۶۱ در خانواده ای فرهنگی و اهل موسیقی به دنیا آمده است. در حال حاضر در آموزش و پرورش به تدریس مشغول است. وی از همان اوان نوجوانی با هدایت پدر ، و برادر بزرگ ترش - شهروز رستمی - به موسیقی رو آورد و صدایش مورد توجه قرار گرفت.قرائت های دل انگیز او در نوجوانی از کلام وحی در خاطر بسیاری از شنوندگان صدای او مانده است. از دوران دانشجویی به صورت جدّی تر موسیقی را دنبال کرد و با گروه های موسیقی بامداد ، آوا ، خیام  و آراد همکاری داشته ، کنسرت هایی در شهر های گوناگون ایران و کردستان عراق اجرا نموده و در جشنواره هایی نیز دارای مقام است.
موسیقی را به معنی خاص خود دنبال می کند و هرگز هنر گران مایه ی آواز و آهنگسازی اش را در پای تعلقات دنیوی و بزم قربانی نکرده است .( این سخن به معنی نکوهش حرفه ی کسی نیست ) او با مطالعه ی هدفمند ویژگی های موسیقی ایرانی ،سنّتی و محلّی سعی در ساخت آهنگ هایی با ویژگی های ملّی و محلّی دارد و در این زمینه نیز به موفقیّت هایی دست یافته است. آهنگ « بط » که پیش از این ذکر شد یکی از آهنگ هایی است که خود ساخته است و به تنظیم سامان یزدانی پور  در استودیوی صدا و سیمای مرکز کرمانشاه ضبط و اجرا نموده  و در تلویزیون کرمانشاه و رادیو ایلام پخش شده است.
 تم اصلی فعّالیت او ساخت و اجرای آهنگ های کردی و فارسی کرمانشاهی است که شعر اشعار فارسی کرمانشاهی را از شاعرانی چون : محمد رضا فتاحی ( تندر) ، علی لیمویی ( ثابت کرمانشاهی ) ، فرشید یوسفی ، منوچهر ناصحی می گیرد ؛ و شعر آهنگ های کردی اش را از شاعرانی مانند : رضا موزونی ، سعید عبادتیان ، جلیل آهنگر نژاد ، علی الفتی  استفاده می کند.
در زیر خلاصه ای از فعالیت های او با گروه های موسیقی یاد شده ، جهت آشنایی بیشتر هم استانی های گرامی با این خواننده عزیز ذکر می شود :
۱- اجرای کنسرت در دانشگاه شهید عباس پور تهران ، دانشگاه تهران ، دانشگاه علّامه طباطبایی ، فرهنگ سرای ارسباران ، دانشگاه اراک ، دانشگاه محقق اردبیلی و بزرگداشت  استاد بیژن کامکار در فرهنگسرای ارسباران .
و نیز :
کسب مقام دوم جشنواره ی موسیقی استان ایلام سال ۸۲
کسب مقام اول فستیوال گروه نوازی دانشجویان کل کشور سال ۸۶ .دانشگاه امیر کبیر ( تالار اندیشه )
کسب مقام اول چهارمین جشنواره ی موسیقی دانشجویان کل کشور سال ۸۶ دانشگاه تهران.
به همراهی گروه بامداد و به سرپرستی سیروان منهوبی . با همکاری نوازندگان : سیروان منهوبی : عود ،  زاگرس منهوبی : کمانچه ،   مازیار فرخ سرشتی : سنتور،   علی صمیمی : تنبک   و رامین اکباتانی : دف.
۲- اجرای کنسرت در شهرهای گوناگون از جمله تهران ، اصفهان ، سنندج ، ایلام . از سال ۸۳.
اجرا در بزرگداشت زنده یاد یداله رحمانی .تابستان ۹۱ در تالار اندیشه کرمانشاه.
اجرا در اجلاس سران غیر متهدها . تابستان ۹۱ در تهران.

به همراهی گروه آوا . به سرپرستی  علی احمدی  و با همکاری نوازندگان گرامی : علی احمدی : سنتور  ،    محسن نهانی : نی  ،    پوریا خاکپور : تار  ،    ساسان کاکایی : عود  ،     فرید برنجی و احمد ابوقداره : کمانچه  ،    سامان امیری : تنبک    و میلاد داول : دف .
۳- اجرای کنسرت در کرمانشاه ، سنندج ، بروجن و کردستان عراق ( نوروز ۹۲)
به همراهی گروه خیّام . به سرپرستی  سامان یزدانی پور . با همکاری نوازندگان : سامان یزدانی پور : عود و تار  ،       ساسان یزدانی پور : عود  ،   الهام یزدانی پور : سنتور   ،    رسول ادیب و مرجان کرم جانی : کمانچه    ، سعید شیرازی : تنبک  ،    فرزاد نامداری و میلاد داول : دف.
۴- کسب مقام دوم در جشنواره ی موسیقی کردی استان کرمانشاه . تیر ماه ۹۱. با همکاری گروه آراد به سرپرستی استاد ارسلان پورشکری و با همکاری نوازندگان : ارسلان پورشکری : سنتور   ،    اشکان حبیبی : تار   ،    حامد دارابی : تارباس  ،   رضا چراغی : عود   ،    علی سریری : کمانچه   ،    حسن امیدی : تنبک    و دنیا شهیدی : دف .
حقیر به نوبه ی خود ، مانند بسیاری از دوستداران شعر و موسیقی کردی و فارسی کرمانشاهی ، ضمن سپاس فراوان از دست اندر کاران صدا و سیمای مرکز کرمانشاه برای تلاش در زمینه ی اشاعه ی موسیقی کرمانشاهی ، چشم یاری دارد که بیش از پیش با پشتیبانی خوبانی از این دست ، آثار موسیقایی بیشتر تولید شود و با اشاعه ی شور و حماسه ، مهر و شادی ، میهن خواهی و نوع دوستی ، صفا و پاکی و... به کمک زمزمه های شورانگیز کردی و فارسی کرمانشاهی ، موجب گردد تا دل و درون جوانان و دوستداران موسیقی ، جام جم را خدای ناکرده از دیگران نخواهند و آن چه خود دارند - و البته صد برابر بیشتر و زیباتر - از بیگانگان طلب نکنند.
نصرت اله بابایی
بهار ۹۲
 
نظرات [۱۴]
چهارشنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۲ :: ۱۲:۵۰
آقای رستمی دست مریزاد.صدایتان بسیار دلنشین و زیباست.امیدوارم به زودی شاهد کارهای زیبایتان باشیم.با تشکر از سایت بلوط و نویسنده مقاله...
شنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۲ :: ۱۸:۱۲
وبلاگشون رفتم . واقعا صدایی زیبا و دلنشین دارند.پس چرا اینقدر کم کارند؟
یکشنبه، ۰۲ تیر ۱۳۹۲ :: ۰۹:۳۳
صدای آقای رستمی واقعا زیبا و دلنشینه برای دانلود و شنیدن صدای ایشان می تونید به وبلاگ هاشون به آدرس های زیر برید. http://hadirostami.mihanblog.com/ http://kermanshahmusic۱۹.blogfa.com/
چهارشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ :: ۱۷:۲۳
چندین اجرای زنده و کنسرت و همچنین فیلمهایی از اجرای ایشان دیده ام.صدایی بس زیبا و دلنشین و مخملی دارند.در عجبم با وجود چنین صداهایی صدا و سیما پاتوق افراد خاصی شده است.امیدوارم مردم ما از چنین صدایی بی نصیب نمانند بیش از این. با آرزوی توفیق روز افزون جناب رستمی و با سپاس فراوان از نویسنده مقاله و جناب آهنگرنژاد گرامی
سه شنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ :: ۲۰:۳۰
صدای زیبای ایشان را شنیده ام. بسیار دلنشین است. بی صبرانه منتظر آهنگ های بیشتری از ایشان هستم. با آرزوی موفقیت روزافزون
سه شنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ :: ۱۵:۴۰
بشنو از نی چون حکایت میکند امید است که با بهتر شدن فضای فرهنگی-هنری کشور در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی،چنان که انتظار میرود،شاهد کارهای بیشتر و بهتر از هنرمندان جوان مانند آقای رستمی باشیم
دوشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ :: ۱۴:۱۰
جای بسی خوشحالی وافتخاره که هنرمندان جوانی چون جناب آقای هادی رستمی با صدایی بسیار زیبا و دلنشین در جهت حفظ موسیقی سنتی و اصیل کشورمان تلاش میکنند در حالیکه ممکنه در سبکهای دیگه خیلی بیشتر دیده بشوند امیدارم هر چه زودتر شاهد پیشرفتهای این هنرمندعزیزوکنسرتهاشون در جای جای کشور باشیم چون ایشون با صدای گرمشون واقعا لایق بهترینها و شناخته شدن هستند
دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ :: ۱۶:۱۶
واقعا صدای زیبا و دلنشین ایشون و در کنار اون هنر نوازدگی استادانه شون باعث افتخار هنر غرب کشوره.
دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ :: ۱۶:۱۳
صدای زیبا و دلنشین ایشون و در کنار اون هنر نوازندگی استادانه شون باعث افتخار هنر غرب کشور میشه.
سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ :: ۲۱:۳۶
صدای بسیار زیبا و دلنشین با نوازندگی زیبانر، برای شما در همه حال آرزوی بهروزی و پیروزی دارم
سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ :: ۲۱:۳۶
صدای بسیار زیبا و دلنشین با نوازندگی زیبانر، برای ایشان در همه حال آرزوی بهروزی و پیروزی دارم
سه شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ :: ۲۱:۵۹
با سلام و درود خدمت اساتید ارجمند و گرانقدرم جناب استاد جلیل آهنگرنژاد و جناب استاد بابایی...سزاست که بنده ی حقیر به عنوان کوچکترین قطره ی دریای بی کران فرهنگ وهنر،مراتب تشکرو قدر دانی را بجای آورم..و همچنین تشکر و سپاس فراوان از جناب استا بابایی بابت قلم روان و نوشته شیوایشان در معرفی دوست و همکار گرانقدرم جناب آقای هادی رستمی...در پایان لازم به عرض می دانم که،نام اساتیدی چون شما برای حقیر و ایضا جامعه ی فرهنگ و هنر کرمانشاه همواره مایه ی افتخار خواهد بود،کما اینکه حقیر همواره به شاگریدی جنابتان تفاخر کرده ام.پیروز و سربلند بمانید. خاک پای شما حامد دارابی
یکشنبه، ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ :: ۱۹:۴۲
همی زاید ز دف و کف یک آوا اگر یک نیست از همشان جدا کن متن زیبایی بود امید است آقای رستمی در ادامه ی راه هنرمندانه اش موفق باشد .
سه شنبه، ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ :: ۲۱:۴۴
ای کاش صداش رو هم در سایتتون میزاشتین
اطلاعات شما ذخيره شود ؟